söndag 11 maj 2008

Mamma...

Innan jag blev mamma, lagade jag och åt varm mat. Jag hade kläder utan fläckar Jag kunde sitta i lugn och ro och prata i telefonen.

Innan jag blev mamma, sov jag så länge jag önskade, och oroade mig aldrig över hur sent jag kom i säng. Jag borstade mitt hår och mina tänder varje dag.

Innan jag blev mamma, städade jag mitt hus varje dag. Jag klev aldrig över leksaker. Jag glömde aldrig texten till vaggvisorna.

Innan jag blev mamma, oroade jag mig aldrig för om mina växter var giftiga. Jag tänkte aldrig på vaccinationer.

Innan jag blev mamma, hade jag aldrig kräkts på, bajsats på, spottats på, tuggats på, kissats på, ej heller blivit nypt av små fingrar.

Innan jag blev mamma, hade jag fullständig kontroll över mina tankar, min kropp. Jag sov hela natten.

Innan jag blev mamma, hade jag aldrig hållit hårt i ett skrikande barn, så att läkaren kunde ta prover och ge sprutor. Jag blev aldrig härligt lycklig över ett enkelt leende. Jag satt aldrig uppe sent och tittade på ett sovande barn.

Innan jag blev mamma, hade jag aldrig suttit med ett sovande barn i famnen,f ör att jag inte ville lägga ner det. Jag kände aldrig mitt hjärta krossas i tusen bitar, när jag inte kunde stoppa smärtan. Jag visste aldrig att någonting så litet, kunde påverka mitt liv så mycket. Jag visste aldrig att jag kunde älska någon så mycket. Jag visste aldrig att jag kunde älska att vara mamma.

Innan jag blev mamma, visste jag inte hur det kändes att ha hjärtat utanför kroppen. Jag visste inte hur speciellt det kunde kännas att mata en hungrig baby. Jag kände inte till dessa band mellan en mamma och hennes barn. Jag visste inte att någonting så litet kunde få mig att känna mig så betydelsefull.

Innan jag blev mamma, hade jag aldrig gått upp mitt i natten var tionde minut för att se att allt var bra. Jag hade aldrig känt till värmen, glädjen, kärleken, hjärtesorgen, undret eller tillfredsställelsenöver att vara en mamma. Jag visste inte att jag var i stånd att känna så mycket …innan jag blev mamma.

10 kommentarer:

Caroline sa...

Åh vad fint! Men du har nog rätt... man kan inte veta sånt innan man själv är mamma. Man kan höra det pratas om men man förstår nog inte innebörden av det trots att man tror sig förstå det. Jag känner så himla starkt för mina syskonbarn och tycker det är helt sjukt hur man kan känna så för någon... men då undrar man ju självklart hur starkt det är för en förälder. Mäktigt det där... =)

Anonym sa...

Sån sanning i vartenda ord! Underbart, tänk att det kunde man aldrig föreställa sig.... bajs, skrik, kräk, sömnlöshet, uppoffring av eget liv MEN det är det så värt i tusen och ännu mer!! *kramis*

Linda sa...

Caroline: Hmm.. ja det är ganska konstigt faktiskt, att en sån liten person berör så mycket.. Hag hoppas alla får uppleva den känslan, för en är magisk!!

Åsa: Jaa man ska ju inte sticka under stolen att det är jobbigt vissa dagar, MEN jag skulle heller aldrig vilja leva utan barn, de är det BÄSTA man har!! Man är såå kär i dom :))

Stoor kram till er tjejer!!

Anonym sa...

WOW!!!
VARTENDA ord är SANT - och jag sitter med tårfyllda ögon o en alldeles speciell varm känsla i kroppen. Att läsa detta kändes som en "aha-upplevelse"!!

Stor kram till dig gumman!

Linda sa...

Suzanne: Håller helt med dig!! Underbar dikt... :))

Kraaam i massor...

Jossan sa...

Hej Linda-Har hittat hit i kväll och fastnade för detta inlägg. Tyckte de var super mysigt!!!=D

Ha en fin kväll och ta hand om er=)

Mvh Jossan

Linda sa...

Jossan: Hej! Kul att du skrev en rad.. :) det är alltid uppskattat!

Nu när jag har kollat igenom din blogg så ser jag ju vem du är tillsammans med, min Lars känner ju Jocke :) Cyber space är bra litet det oxå!! *hihi*

Hälsa.. Kraaam!!

Jossan sa...

Hi hi, vanliga världen är allt bra liten den med=)
Jag lovar att hälsa, han hälsar självklart tillbaks.

Ta hand om er.

Anonym sa...

Hej Linda.. Vilken underbar dikt och så sann! Tänk att man kan älska de små liven så otroligt mycket! Det var ett tag sen jag skrev till dig. Hoppas att du har det bra och att det går bra i skolan. Lillkillen din har vuxit och blivit stor,tiden går fort.
Kramar från Linda(ö-vik)

Linda sa...

Linda: Heeej va längesen!! :)) Joo tack det är bara bra här, är på slut tampen i skolan och det känns bra!! Jag håller mig uppdaterad om er genom Fia och såg även bilderna sen hon var upp senast!!

Stoor kraaam..