tisdag 17 november 2009

Dagen D..

Jag hade ju varit nere hos Kina och fikat på måndagskvällen... hade känningar på värkar/sammandragningar men visste inte riktigt vad det var.. det hade börjat redan vid femtiden på eftermiddan men jag tog det lungt ändå och träffade mina vänner... När jag hade varit hemma en timme, ungefär vid halv tolv tiden så sa jag till Lars att nu är det på G... Vi packade det sista i väskan, jag gick och duschade och så ringde vi mamma som kom upp... Vid två tiden åkte vi upp till BB där Annelie tog emot oss... :))



Värkarna kommer med ca 4 min mellanrum och jag är öppen tre cm... Ctg kurvan ser bra ut och jag får flytta in till ett eget rum..



Där sitter jag i de nya badkaren och det var ljuvligt :)) Lars och jag surrade och Annelie tittade in titt som tätt... Värkarna blir starkare men ingen lustgas behövs än så länge.. Klockan blir halv fyra och jag kliver upp ur badet, nu vill jag bara lägga mig på sängen och få lite lustgas.. är öppen 4 cm och Annelie tar hål hinnan så att vattnet sipprar ut.. Värkarna känns otroligt starkt nu och jag lägger mig på sidan för att underlätta smärtan.. På en kvart har jag nu öppnas 2 cm och jag känner att lustgasen inte riktigt hjälper som jag skulle vilja.. Värkarna är otroligt starka och ctg kurvan ser inte bra ut... Lennox hjärtljud har gått ner till låga 56 slag/min och de försöker vända mig så att jag står på knäna och håller i sängkanten.. Jag är väldigt borta och känner mig helt lelös i kroppen, men med lite hjälp står jag i allafall i sängen... Annelie ger mig bricanyl för att få igång Lennox hjärtljud men det blir ingen förbättring... Jag hör Annelie prata med sköterskan, i ganska desperat tonfall, att dom måste kalla på läkare.. Tillslut kommer läkaren, jag har fått hjälp att vända tillbaka mig på rygg och dom springer iväg med mig till operation.. Lars är med mig hela tiden och jag, fast jag är ganska borta här, klämmer hans hand hårdare än någonsin.. Här är jag väldigt lugn, känner att dom får göra vad dom vill, bara Lennox kommer ut och mår bra.. för i detta stadium visst jag inte ens om det fanns några hjärtljud... Inne på operationssalen ser jag många människor, starka lampor, hör snabba anvisningar om vad som ska hända.. får en mask över munnen och somnar..



Lars fick gå ut och vänta utanför men efter att vi kom in på operationssalen så tog det tre minuter innan Lennox var ute... Lars hörde ett barns skrik och hoppades för allt i världen att det var våran son... Här får Lars komma in och klippa navelsträngen, Lennox mådde bra på en gång han fick komma ut i världen.. Efter hand ser man att navelsträngen var väldigt kort, så när Lennox pressades nersåt så ströps tillförseln till han.. därav de låga hjärtljuden.. Det fanns inget annant alternativ än ett akut snitt...



Här ligger jag på uppvaket och får träffa Lennox för första gången... Kände mig snuvad på förlossningen men oerhört tacksam att allt gick bra :))



Har fått flytta till BB där vi beundrar vårat mirakel :)) Älskar min Lars så oerhört mycket, hade aldrig klarat detta utan hans stöd och kärlek... Tillsammans har vi skapat två underbara pojkar som vi älskar över allt annat :)) Vi har gått genom mycket tillsammans, både haft dalar och toppar, men vi har alltid stått vid varandras sidor och på det sättet blivit starkare.. Nu är vi en familj på fyra personer och jag är evigt tacksam för dem :)) Älskar er alla!!


23 kommentarer:

vera sa...

Jag känner igen mig helt i din berättelse, samma sak hände då jag skulle få Linn. Det vart kritiskt med hennse hjärtljud och det vart akutsnitt för mig med, man blir ju lite orolig och lite snuvad på förlossningen men samtidigt är man oerhört glad och tacksam att allt går så bra! ni har fått en så fin kille!! kramisar till er alla:)

Miss E sa...

Jaha...då sitter man på jobbet och bölar!! Är så glad att allt gick bra vännen :-)

*kramen*

Anonym sa...

Usch vilken dramatik!! Tyckte du sa nåt om att jag kunde komma till dig om jag ville höra om lugna o problemfria förlossningar, hmmm... Måste nog omvärdera det ;)
Skönt att det gick bra allting iallafall o att ni mår bra hela familjen. Sköt om er o mys m dina pojkar så hoppas jag vi ses snart!
Kraaaamen / Kicki

Elin sa...

Jag blev alldeles tårögd när jag läste...Är så glad att allt gick bra och att ni mår bra allihopa :-)
*kramar*

Åsa sa...

Å man blir ju alldeles tårögd!! Nu är ni fyra :)

Jossan-Wellness by me! sa...

åh mina tårar rinner och får gåshud på hela kroppen..

Så glad att allt gått bra, trots att förlossningen inte blev som de var tänkt för er.

Stora kramar

Pernilla sa...

Men viilken lite sötnos :) Hur fin som helst!!!

Skönt att allt gick bra tillslut & att du va så cool... BRA gjort!

Sköt om er!
Kram Pernilla

Elaine sa...

-blinkar bort lilleskuttårar-

Grattis till fina familjen!

KRAM!

Åsa sa...

Sitter och läser tillsammans med glädjetårar på kinderna. Skönt att allt gick bra. GRATTIS!

Maria sa...

åh...vilken dramatik.....vad bra att allt gick bra tillslut...jag blev oxå alldelses rörd när jag läste...:) du vet ju att jag är extra känslig nu oxå...hahaha;)
Alla mammor på förskolan hälsar till dig....:) ha det så jättebra nu. Kraam!

Lovisa sa...

Jaha, så fäller man en tår. Vilken berättelse! Grattis till det lilla miraklet och mys och ta hand om varandra!
Puss & kram!

Anonym sa...

Snyft och snörvel! Skönt att det gick bra till slut! :)Brr, vad mycket som kan hända!Gruvar mig lite redan!
Bra att Kicki blev lite fundersam nu så att hon väntar ett tag till, annars blir det ju tomt på personal på Tellus snart!;)

kram på er!

Anna

marie sa...

åh, nu är jag alldels rysig och tårögd :)
vilken tur att allt gick bra!! och det är så fint att ni har varandra måste vara jättejobbigt för killen att bara stå bredvid och inte kunna göra nåt. Tur de kan stötta iaf. kramar!

♡ Kakan♡ sa...

Åååååå så fint! Man blir så berörd och ni är så fina tillsammans<3

Värsta glada tjejen i badet också!! Hade lika gärna kunnat vara en badtunna på nyår, haha. Det såg iaf definitivt inte ut som att du skulle föda barn:-)

Njut så mycket ni bara kan. Tiden går fort.

Puss & kram & grattis igen

Suzanne sa...

Gråter lika mycket nu som då jag pratade med dig på telefon!

KRAM

Katharina sa...

Min fina fina vän!!
Vilken underbar, stark och vacker mamma och "fru" du är.

Tack snälla för att du låter oss ta del av detta.

Så skönt att allt gick bra och att lilla Lennox nu mår som en prins "ute" hos er.

Varm kram från oss i Årsta

Anonym sa...

Bästa Linda!!!.Så rörande att läsa din berättelse och få ta del av dina upplevelser dena viktiga dag. Du har varit så modig, så stark!!

Jag är så glad att allt gick bra till slut. Nu kan ni njuta av livet som tvåbarns föräldrar. Åh så söt Lennox är!!! Stort grattis än en gång!!! Hoppas vi ses snart.

Massor med kramar: Diana

Helene Taflin sa...

Sitter på jobbet och läser och får svälja och hålla tillbaka tårarna. Vad skönt att allt gick bra och att ni mår bra nu.

Unknown sa...

Grattis, Vad skönt att det gick bra tillslut!!
Kram
Linda

Anonym sa...

en händelse rik dag m. mycket tankar kan jag tänka mig men tur att ni är starka ihop å stöttar varandra så fint det är då dessa stunder går lättare å ta sig igenom stort grattis till den 2a gossen ta nu väl hand om varandra stora kramen från Madde Melander

Linda sa...

Vera: Jasså det blev så för dig oxå :) Jaa å eftersom jag födde "normalt" förra gången så blev det så himla snopet.. men men.. det viktigaste är ju såklart att dom mår bra!!

Miss E: Gumman :)) När kommer du och hälsar på då?!! Fritt fram bara :))

Kicki: Jaa men jag tänkte på dig när jag skrev detta inlägg *ler* Du får höra min berättelse med Leon istället, då kommer det gå galant *hihi*

Elin: Joo jag fällde några tårar jag oxå när jag skrev... :) En stor händelse i våra liv :))

Åsa: Jaa nu är vi komplett :))

Jossan: Jaa vi är oxå mycket tacksamma :)) Det blir ju inte alltid som man planerat, bara att acceptera :)

Kraaaaam

Linda sa...

Pernilla: Tack!!! Jaa han är min lilla ögonsten nu jue :))

Elaine: Hihi.. sötis :)) Å tack!! Nu myser vi... *ler*

Åsa: Jaa visst blir man berörd :)) Tänk snart kanske det blir din tur!!

Maria: Jooo jag vet ju det ;) Men du får lov att vara det, så det är ingen fara :)) Hoppas allt är bra med dig!! Jag kommer snart förbi.. hälsa tebax till alla..

Lovisa: Tack, jaa jag ska ta hand om alla i min familj, det viktigaste just nu :))

Anna: Jaa mycket kan ju faktiskt hända, på så kort tid... Uscha.. Kicki ja.. jaa hon får väl vänta lite till va?!! Så vi kommer tillbaka och hålla ställningarna ;)

Kraaaam

Linda sa...

Marie: Jaa det är tur att man är två.. :) Och jaa nästan värre för Lars som var helt "klar" Jobbigt!!

Kakan: Haha... badtunna :)) va rolig du är!!! Jaa vi ska ta vara på tiden, det går ju så fort ändå!!

Suzanne: Gumman... :))

Katharina: Men vännen tack!!! Det värmer :)) Jaa Lennox mår verligen bra och det känns underbart!! Nu myser vi som aldrig förr.. å du, jag ringer snart!!

Diana: Heeej!!! Va roligt att du lämnar ett avtryck!! Joo vi mår bra efter alla omständigheter :)) Jag kommer snart och visar upp miraklet, då får ni snusa på honom :))

Helene: Jaa tack!! Du vet ju själv hur blödig man blir :))

Linda: Tack!! Jaa nu känns det bra igen :)) Hoppas dieten flyter på som den ska :)

Madde: Heeej!!! Roligt att se att oxå läser :)) Jaa visst är det viktigt att vara två såna här gånger :) Jag är jätte glad att jag har min Lars :)

Kraaam på er..