fredag 12 februari 2010

Ett dygn..

Nästan precis 24 timmar har gått och Leon har spytt igen... Ett dygn.. hallå!! Hela natten gick ju bra, åt välling på morgonen och sen var han törstig såklart, så han ville ha lite mjölk.. var inne och bytte på Lennox då Leon ropar att han har kräks.. Åhh va trött jag blir.. Ner med Leon i duschen, in med kläderna i tvättmaskin och upp och skura golvet.. Leon är precis som vanligt och leker med bilarna i vardagsrummet, vi har börjat med vätskeersättning igen, men han är törstig?! Vad eller ska jag ge honom något?!

6 kommentarer:

Suzanne sa...

Å nej gumman, jag lider med er!
Magsjuka är verkligen bland det värsta man kan ha och få! Hövva!

Du kommer säkert få flera olika råd men jag kan berätta hur vi brukar göra vid magsjuka.

Det viktigaste är att barnen får i sig vätska och då gärna med de rätta salterna för kroppen. Annars leder det lätt till uttorkning för de små, så var uppmärksam på hur mycket han kissar.

Barn som är mellan 1-3 år ska ha i sig väldigt mycket vätskeersättning, mellan 10-15 dl under de första 6-8 timmarna. Och om de då får behålla det så kan man med väldigt små portioner börja och ge dom "mat".
Får han feber så ska han ha i sig ännu mera vätska!!

Fil, Majsvälling och yoghurt brukar kännas bra för magen, men ren mjölk ska man hålla sig ifrån då det brukar irritera en hel del i tarmarna.

Försök att undvika vanlig välling, du vet fullkornsvälling - för det är svårare för magen att ta till sig under och efter magsjukor.

Huga gumman, jag tycker så synd om er!
Och vad typiskt att detta skulle komma nu när du för första gången är själv med pojkarna!!

HOPPAS att Leon blir frisk väldigt snart!

KRAM

♡ Kakan♡ sa...

Jaha, så hade jag skrivit ett långt inlägg, när jag skulle skicka kom det upp ett felmeddelande så allt försvann, MORR!!

Vi brukar iaf teskedsmata med vätska, inte låta dem dricka trots att de är jättetörstiga. När vi låtit de göra det har det oftast kommit upp lika snabbt, också är man tillbaka på ruta ett:-(

Lycka till & hoppas verkligen att ni andra klarar er!

Kram Kakan

Fia sa...

Gumman..... <3 Jag har inga råd att ge dig, men en hel massa kärlek! Skickar 1000 kramar till er! Ring om du behöver nåt - jag kommer som ett skott!!!!

Linda sa...

hej linda!

Jag har alltid haft det besvärligt med min son när han har haft magsjuka(ca7-9dag)och jag lider med dig. Jag rekommenderar likadant som suzanne, hoppa över vällingen, den är väldigt kraftig för magen. När min son varit kräkfri ca 48tim brukar han få välling igen.

De finns även något som heter semperdroppar på apotekt,väldigt dyrt men kanon bra. det är lactobacillus reuteri, man ger bara 5 droppar/dag o det är jätte jätte bra.

Hoppas det löser sig och att ni andra klarar er.

Kram från Linda

Elin sa...

Krya krya!
Jag vet inte vad du ska ge honom förutom en puss på pannan från mig!
*kramar om*

Linda sa...

Tjejer: Tusen TACK för alla råd :)) Uppskattas väldigt mycket!! Nu får vi se hur det utvecklas inatt och hur morgondagen blir :)) Kraaam till er alla!!